Siv- Janne har vært med på Black Friday hvert eneste år siden hun startet butikk i Glomfjord for 11 år siden. I fjor bestemte hun seg for at nok var nok.

- Årsaken til at vi velger å stå utenfor er at vi ikke ønsker å stå i dette trøkket med tilbud som ødelegger for små nisjebutikker.

Mange innom Konseptet Nisjebutikkens dag er et landsomfattende prosjekt som ble lansert for første gang i fjor. Konseptet er utviklet av firmaet Butikkutvikler.no. Nytt av året er at butikkene som er med har fått materiell i form av buttons, plakater og ballonger for å skape mer blest om konseptet.

- Vi kan ikke konkurrere med de store kjedene på pris. Vi er små, men kan produktene våre og ønsker å tilby service og klær av god kvalitet.

Da Framtia stikker innom butikken på lørdags formiddag, var det mange kunder innom.

- Vi har hatt mer trøkk i dag enn på Black Friday. Mange kunder sier også at de er positive til at jeg har valgt å kjøre mitt eget løp og stå utenfor kjøpepresset, sier hun.

På lørdag var det kaffe og marsipankake i butikken, og de som handlet var med i trekningen av utvalgte klær.

Nytt konsept i Norge

Fabiola er i år den eneste butikken i Meløy som markerer Nisjebutikkens dag.

- Vi har forsøkt å få andre butikker i kommunen som står utenfor kjeder med, men har ikke lyktes. Mange gir uttrykk for at de er redd for å tape kunder, sier hun.

- Er det blitt tøffere å drive butikk de siste åra? spør Framtia.

- Det er hardere å drive butikk nå enn da jeg startet. Jeg skulle ønske det var flere små butikker i området. Når flere og flere legges ned, blir det et enda mindre marked for oss som er igjen. Derfor blir det bare mer og mer viktig at vi som er små holder sammen, sier hun.