Husbygging, barn og jobb som daglig leder på Den lille Cafè. - Hektisk, men jeg trives!

- Ørnes er så urbant som det kan få bli i Meløy.

Det smiles hvitt og bredt over kaffekoppen, en ørliten pause i julestria på jobb unner hun seg, Bente Jensen (45). Det er tidlig morrastund på kaféen og levende lys gjør det koselig ved bordene.

- Godt å komme hjem, her finner jeg roen jeg savnet i Oslo, nå etablerer jeg meg skikkelig.

Trives, men savner Ifølge Bente er det kun én ting hun savner, og det er tvillingsøsteren Nina.

- Vi er tett, og snakker sammen minst to-tre ganger daglig. Det er tomt uten henne, men jeg krysser fingrene for at hun kommer etter.

Da Bente og sønnen Elias (2 år og 7 mnd) kom til kommunen i juli, var det 28 år siden hun selv hadde vært bofast i Meløy.

- Det har vært den mest perfekte mottagelsen, du aner ikke! Alle er så involvert og folk kommer innom her på jobb og gir klemmer og sier at de synes det er stas at jeg bosetter meg her.

Mye slekt finnes rundt omkring, brødre, svigersøstre, tanter og onkler og så videre. Nettopp en av grunnene til at Bente ville flytte tilbake til «bøgda», er familiære røtter.

- Da jeg satte spaden i jorda på Reipå ble ting veldig endelig. Nina var nok litt frustrert da, hun mente at jeg ikke ga henne noe valg, Vi er så avhengig av hverandre at å bo på hver sin side av landet kjennes tungt og unaturlig.

Litt hemmelig Med mange års bakgrunn som seniorrådgiver i Storebrand har Bente god innsikt i tall og det som ligger bak sunn drift av et selskap. Nylig gikk hun også inn og ble deleier i arbeidsplassen sin. Og er nå ansvarlig for en tredjedel av AS-et. Planene for videre utvikling er spennende, men foreløpig ikke helt klare å gå ut offentlig med.

- Til nå har jeg jobbet mye bak i kulissene og sånn sett hatt en myk start. Jeg er for eksempel helt nazi på vasking. Det skal være reint her, jeg håper kundene merker de små endringene som er gjort.

Et hei, et smil, god service, det mener Bente er undervurdert.

- Glede og latter smitter, jeg vil ha mye fokus på trivsel. Både for gjester og de ansatte. Jeg tar meg tid til en prat og tid til å bry meg. Det koster lite, men gir mangfold tilbake.