Wenche og Stein Arne Gundersen har nå drevet Meløy Tur & Minibusservice i 12 år. Hele veien med stor respekt for hverandre – og passasjerene.

- Det går ikke an å drive med buss i Meløy, var beskjeden vi fikk den gang. Tanken var egentlig bare å skape arbeidsplasser til seg selv. Stein Arne skjenker kaffe hjemme i eneboligen i Mosvolddalen, vel vitende om at han og ektefellen Wenche har klart det ingen trodde de de skulle få til:

Å etablere et lokalt transportfirma og et kundegrunnlag ut fra noe som ikke hadde eksistert i kommunen tidligere.

Skapte sitt eget marked

I dag står et titalls ansatte på lønningslista, bedriften har fire og et halvt årsverk og like mange busser. Det som startet med én taxi, ble snart til en hel liten bilpark med fire busser, tre av dem tilpasset rullestolbrukere.

- Det eksisterte ikke noe tilbud for rullestolpassasjerer da vi kom, derfor ønsket vi å innrede alle våre minibusser til dette formålet, forteller Wenche og minnes at den nyetablerte bedriften måtte gjøre et omfattende markedsarbeid det første året.

Som selskapets driftssjef tar hun hånd om logistikken. Mange års erfaring fra transportselskapet Nordtrafikk har vært verdifull når et stadig mer komplekst puslespill skal legges.

- Wenche er enormt god på logistikk, og alltid positiv! smiler Stein Arne og skotter stolt bort på kona.

-  I vår bedrift er det nok Stein Arne som er gründeren, mens jeg holder igjen. Jeg liker å ha oversikt og kontroll, men må jo satse dersom man ikke skal forbli på stedet hvil.

Firmaet har opplevd en jevn og god vekst siden oppstarten.

mely-tur-og-minibuss-01

Gründere: Vi driver firmaet sammen, men er sjelden sammen på jobb! Wenche og Stein Arne Gundersen har funnet sin nisje, og stortrives i rollen som lokal transportør i vårt distrikt. Foto: Anne Mette Meidelsen

En livsstil

Stein Arne har snart 29 år bak rattet som yrkessjåfør og kunne ikke tenke seg et bedre yrke:

- Du må være glad i mennesker, alle slags mennesker. Jeg er omgjengelig, og trives like godt i en buss med åttiåringer som med rødruss!

Erfaring som langtransportsjåfør ute i Europa, og ulike transportoppdrag her hjemme, ordinær arbeidstid er noe han aldri har hatt.

- Å være sjåfør er en livsstil der man må kunne takle at ting skjer raskt, mener han.

Som den morgenen en planlagt tur til Glomfjord endte på Tjøtta med ei gruppe hurtigrute-turister noen timer senere.

- Vi har vokst opp i samme bransje og vet hvordan dette livet er. Det er en fordel, smiler de to.

At de trives med sin geskjeft er åpenbart. Wenche holder fortet hjemmefra, hvor firmakontoret også er.

Ydmyk

Så handler transportbransjen også om menneskekunnskap, å kunne tilpasse servicen som til enhver tid ytes.

- Før vi starta opp med handicapkjøring, tenkte jeg ikke så mye over de spesielle behovene en del mennesker har. Som transportør må man kunne håndtere alle typer passasjerer. I dag er jeg langt mer ydmyk, og har stor respekt for ovenfor det vi holder på med, sier Wenche og ser tankefullt over kaffekruset.

-  Alle kundegrupper er viktige for oss, og vi liker ikke å si nei. Dersom vi ikke har kapasitet, skaffer vi oss det gjennom våre samarbeidspartnere. Det er konkurranse mellom oss, men alltid en god og kollegial tone, smiler Wenche. Defensivt og sikkert

- Vi er opptatt av å kjøre defensivt og har aldri hatt noen uhell med bussene. Det er vi veldig takknemlige for! Det verste man kan komme ut for i vår bransje, må være ei ulykke med stor buss. Vi tenker ofte på risikoen og det store ansvaret vi har, sier ekteparet og veksler blikk.

De setter sikkerhet høyt, og sørger for å ha så nytt og godt materiell som mulig.

- Tillegg har vi gode og pålitelige sjåfører, flere av dem har vært med siden starten, og vi er stolte av dem, sier paret.

Når vi drister oss til å spørre om utfordringer med uvær og glatte veier, smiler de stort og forsikrer at etter så mange år i bransjen ligger de ikke nattevåk og gruer for føret.

- En sjarkfisker bryr seg lite om bårene når han må på havet. Vi vet hvor vi bor, og er vant til alle slags forhold, sier Stein- Arne. Guide og kjentmann

Mange år bak rattet fører naturlig nok til mange bekjentskaper og vennskap. Dere har et stort nettverk?

- Absolutt, og især når man er glad i å snakke med folk. Stein Arne er ikke bare verdens beste sjåfør,  men også veldig god til å være guide, sier Wenche stolt når vi ber henne beskrive ektemannen.

-  Heldigvis har jeg klisterhjerne på geografi. Det kan komme godt med når de reisende vil ha navn på øyer og høydemeter på toppene vi suser forbi.

- Jeg vet du har kjørt på mange kjendiser og artister, blant annet i forbindelse med «Sommerdagan». En morsom historie på tampen?

- Åh, det har vært så mye gøy. En gang jeg kjørte noen artister tilbake til Bodø, fortsatte de konserten hele veien fram mot flyplassen. Det var steike artig!

- Jevnt over har vi det artig på jobb, sier paret nesten i kor.

- Å trives bak rattet, og med menneskene vi jobber for, er ei forutsetning. Vi er blitt veldig godt tatt imot i Meløy – og håper å kunne drive som nå i mange år til!

Meløy Tur & Minibusservice

  • Registrert som enkeltmannsforetak

  • Etablert: 2005

  • Ansatte: 4, 5 årsverk

  • Omsetning 2016: 4,8 millioner kroner

  • Tur- og transportkjøring i Meløy, Gildeskål (og Bodø)

Hjemmesnekra rekreasjon: Med en felles lidenskap for det amerikanske finner Wenche og Stein Arne gjerne roen i «Harley’s Saloon» i garasjen. Friluftsliv står også høyt på prioriteringslista når paret har fri. Foto: Anne Mette Meidelsen

Hjemmesnekra rekreasjon: Med en felles lidenskap for det amerikanske finner Wenche og Stein Arne gjerne roen i «Harley’s Saloon» i garasjen. Friluftsliv står også høyt på prioriteringslista når paret har fri. Foto: Anne Mette Meidelsen