I 24 år har det vært tradisjon med elevbedrift på skolen.

- Mye god læring om organisering, hvordan ta ansvar samt praktiske utfordringer på tvers av klassene – alt positivt, mener lærer Tone Valmo.

Både William (t.v) og Julian deltok aktivt i kutting av råvarer som skulle bli til farse til slutt.

Liflige dufter av heimelaget fiskemat er det som møter oss når vi stikker nesen innom døra på Neverdal skole. Her jobber elevbedriften tradisjonelt utradisjonelt. Salg av matvarer laget etter gamle oppskrifter skal sørge for produksjon av moderne 3D-figurer.

- Og så kommer det felleskapet til gode til slutt! forklarer Tone.

Noen av de som jobber i elevbedriften. Fra venstre ses Marianne Pedersen, William Lorentsen, Hedda Amalie Svendsen Johansen, Julian Steinsvold, Maja Andersen, Thea Nereng, Tone Valmo.

Egen produksjon fra A til Å

- Jeg ville ikke være med på havet, jeg blir kvalm av å være med i båt. Forklarer Hedda Amalie Svendsen Johansen (11).

Sammen med Maja Andersen (10) jobber hun ivrig med å få ferdig en ladning med fiskefarse. Fisken er sjølfisket av to av guttene i gruppa, dagen før. Pensjonist Magnar Edvindsen stilte med båt og tok på seg oppgaven med å være skipper da elevene trengte til å komme seg til havs. Her fikk de prøve juksa, og jaggu beit ikke fisken også.

Magnar Edvinsen tok med seg Julian og William på fisketur. Og fangst ble det. Foto: privat

- Jeg bløgget, hjertet var så stort.

William Lorentsen (10) gestikulerer og forklarer og viser størrelsen på muskelen med hendene. Sammen med Julian Steinsvold (13) tok han ansvaret for fangsten som trengtes for produksjon av maten som snart skal selges på det «åpne markedet». Det er først om fremst skolens ansatte som får tilbud om handel av de heimelaga delikatessene. Og salget har en tendens til å være lønnsomt, for det er god kvalitet på varene.

- Paprika og chilli er kanskje en ny, spicy vri, men det smaker godt, forsikrer assistent Marianne Pedersen som har et trygt overblikk over mengdene av de forskjellige ingrediensene som forsvinner ned i kjøkkenmaskinen. Nyvinning gir mer cash Inne på sløydsalen har elevene plassert den fiffige 3D-maskinen. Også den innkjøpt av midler etter salg av diverse. Som lefser til jul, boller, glutenfrie rundstykker og loff. I tillegg har elevbedriften kafmed jevne mellomrom.

- Nå trenger vi tråd slik at vi kan lage flere nøkkelringer. Inntekten av dette salget skal blant annet gå til råvare. Når vi selger nøkkelringer får vi nye inntekter.

I denne snertne maskinen produseres små nøkkelringer i plast. William følger med at alt ser riktig ut.

Julian viser oss poser med plastkatter/nøkkelringer i 3D, laget i 3D printeren som surrer og går når vi er innom. En ikke-teknisk journalist lar seg lett imponere. Programmeringen høres enkel ut, William og Julian kan dette på rams og liker å lære videre.

- Det er en ganske kul greie, samtykker de to.

Tone avslutter:

- Elevbedriften skal være tilpasset opplæring for elever på mellomtrinnet. Ved å produsere, jobbe og forske litt får vi inn midler som kommer alle ved skolen til gode. God læring på alle plan!