En rask sjekk på nettet viser at Lofoten er kjent for «en særegen natur med fjell og tinder, storhav og lune viker, strender og store uberørte landområder». Altså, som Meløy. Det er 1 million mennesker som besøker Lofoten hvert år. Meløy drar de fleste forbi på tur til et annet sted. Nå er det litt urettferdig å sammenligne Lofoten og Meløy.

Så la oss se på Frøya i Trøndelag. En kommune ut mot havet, bestående av flere bebodde og ubebodde øyer, og en befolkning på 5.300 mennesker. Der er det ikke mye fjell, den høyeste toppen er 79 meter! Men turismen eksploderer. Så hva er det Frøya tilbyr som gjør at kommunen må ansette flere for å betjene den økende turiststrømmen?

Helhetlig tilbud

Opplevelser er svaret. På imponerende illustrerte nettsider kan du lese at «Frøya har mye mer å by på enn vakker natur, fred og ro. På denne siden får du mange forslag til hva du kan gjøre under et opphold på Frøya, eller i fritiden om du bor her. Vi har utrolig mye spennende å by på. Når du kjenner mulighetene».

I tillegg til vanlige turløyper kan du være med på øyhopping fra stedets hotell, besøke lokale puber og spisesteder med lokalprodusert mat. Ørnesafari, selsafari, ribbturer, museumsbesøk og kulturaktiviteter. Og øyene har selvsagt rorbuer eller lignende for overnatting. Poenget er at de ulike aktørene samarbeider, og tilbyr helhetlige opplevelser som er lett å finne på nett. Til ferdige pakkepriser. De har skapt arbeidsplasser for lokale, og tjener penger på turister.

Samarbeid om én nettside der alle reiselivsaktørene er representert, og der interesserte finner helhetlige opplevelsestilbud til en gitt pris

Nye aktiviteter

Er dette mulig i Meløy? Selvsagt. Men da må investeringene rettes mot tilreisende, ikke fastboende. Hva dersom Ørnes hotell ruster opp minimalistisk, og tilbyr helhetlige opplevelser i samarbeid med eksisterende, og eventuelt, nye aktører. Øyhopping til Støtt, Bolga og øya Meløy med opplevelser og lokal mat. I Glomfjord kan stolheisen drives på sommeren som en del av et opplevelsestilbud. Fisketurisme eksisterer allerede på Halsa. Og selvsagt Engenbreen med brevandring.

I tillegg er det fritt frem å skape nye aktiviteter. Som via ferrata; en klatrerute som benytter en vaier som er boltet fast i fjellet langs hele ruta. En tradisjonell via ferrata består av faste installasjoner i form av jernbøyler, stenger og vaiere som er boltet fast i fjellet. Vi har fjell nok til det.

Trekkplaster

Kunsten er å tenke nytt. Samarbeid om én nettside der alle reiselivsaktørene er representert, og der interesserte finner helhetlige opplevelsestilbud til en gitt pris. Da kan ulike firma finne interesse i å ta med seg medarbeidere til Meløy for opplevelser, og samtidig styrke lagfølelsen. Eller ta sommeravslutningen her, og ikke i Lofoten eller Saltstraumen. Uten trekkplaster vil mange, som nå, dra forbi. Det nytter ikke å lage nye tilbud bare for de som bor her dersom hensikten er å tjene penger. Og samtidig skape nye arbeidsplasser.

«I Andedammen» er en kommentarspalte skrevet av Erling Emil Eik. Her vil han ta for seg samfunnsaktuelle temaer med en lokal vri. Vil du delta i debatten? Send leserinnlegg til post@kulingen.no.