– Dersom bilens hastighet øker med ti prosent, øker kollisjonsenergien som fører og passasjerer må beskyttes mot med hele 25 prosent. Fartsgrensene er satt for å beskytte mennekser og det er alvorlig at mange velger å ikke forholde seg til dem, fortsetter Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norge.

Erik Trosby, kommunikasjonssjef Volvo Car Norge Foto: Volvo Car Norge

113 liv

Han referer til statistikk som sier at en av tre sjåfører synes det er greit å kjøre fem til ti km/t over fartsgrensen. Hver femte sjåfør sier at de ofte eller alltid kjører over fartsgrensen, ifølge en undersøkelse utført av YouGov. I fjor mistet 113 mennesker livet på norske veier, og for høy hastighet er en sentral årsak i en del av ulykkene.

– Skiltet fartsgrense er den høyeste tillatte hastigheten på veien, men ofte må man kjøre saktere på grunn av vær, føre eller andre forhold. Likevel er det åpenbart mange som mener at det er greit å bryte fartsgrensen. Dette er problematisk, sier Tanja Loftsgarden, fagdirektør i Trygg Trafikk.

Tanja Loftsgarden, fagdirektør i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk

Effektiv løsning

Den nye teknologien som har fått navn Intellegent Speed Asssistance (ISA) skal altså da varsle sjåføren om han eller hun bryter fartsgrensen. I følge Trosby kan teknologien minne om den samme type varsling man får hvis man glemmer å ta på seg setebeltet. En del nye biler har allerede teknologien på plass, men ISA skal altså innføres på alle nyproduserte biler fra og med juli 2024.

– Bilen lager en gjentakende pipelyd hvis du kjører for fort. Det er en effektiv måte å gjøre uoppmerksomme sjåfører bevisst på at de kjører for fort, selv om en del nok vil oppleve det som uvant å få den typen varslinger i starten, sier Trosby.