Imponert av bærekraft-forslagene

Sjømat vokser og skal vokse mer. Men hvordan gjøre det bærekraftig? Meløy-elever både fikk og tok en innovasjonsutfordring. Fra Cargill, om bruken av plast.

- Superflinke og engasjerte elever! sier Nora Kristensen. Foto: Edmund Ulsnæs
Annonsørinnhold produsert av Kulingen

Et Cargill-ønske

Nora er rådgiver i Ungt Entreprenørskap Nordland, og her er de andre stikkordene: sjømat, Meløy videregående skole, og Cargill – med produksjonsanlegg i Meløy. For, nemlig, våre bilder er tatt under Innovasjonscamp, nylig arrangert i Glomfjord, og der Nora var sentral sammen med engasjerte ansatte fra NCE Seafood Innovation, og hva med Cargill?

Ønsker innspill

Jo, Ludvik Fiksdal og Ida Hundven, som begge er trainee innen sjømat, med utgangspunkt i Cargill-hovedbasen i Bergen. - Cargill ønsker kreative innspill på sine utfordringer, og selvsagt at unge mennesker skal se at de har en spennende og framtidsrettet arbeidsplass å tilby, opplyser Nora. - Mens vi i Ungt Entreprenørskap, vi ønsker å utvikle framtidens verdiskapere og entreprenører – at unge er med for å skape endringer. Og, det er viktig for oss med bolyst, at de unge ser muligheter i sine lokalsamfunn!

Cargill ønsker kreative innspill på sine utfordringer, og selvsagt at unge mennesker skal se at de har en spennende og framtidsrettet arbeidsplass å tilby.

Nora Kristensen
Foto: Edmund Ulsnæs

Meget høyt nivå

Stort engasjement og meget gode og kreative løsninger på plast-utfordringer i Cargill, altså. Innovasjonscamp ved Meløy videregående skole i Glomfjord, der vi fikk ta bilder under superfinalen på dag 2. Laget «Kardashians» - se eget bilde – stakk av med seieren til slutt, altså for beste idé.

«The Kardashians» stakk av med førstepremien da Meløy videregående skole var vertskap for innovasjonscamp sammen med Cargill, Ungt Entreprenørskap og NCE Seafood Innovation. Fra venstre Maja Kilvik, Tuva Nilsen, Lukas Nørstebø Seljevoll, Sinan Øzdemir og Johanna Mari Skaret Rendal (foran). Foto: Edmund Ulsnæs

Jobbet knallhardt

- Elevene jobbet knallhardt fordelt i grupper gjennom to dager, og juryen var kjempeimponert over det de leverte – veldig høyt nivå! avslutter Nora. Mens Cargill, med over 50 ansatte på Halsa og dessuten i nord produksjon i Balsfjord, har en solid link til NCE Seafood Innovation. NCE jobber for bærekraftig sjømatvekst, basert på innovasjon, og blant eierne bak er både Cargill, Lerøy Seafood, Universitetet i Bergen og Nærings- og fiskeridepartementet, gjennom sitt Nofima AS.